måndag 16 januari 2012

Hellenbergs Bakelser

Det var 2002 som min vän Timo Hellenberg gjorde sin doktorsavhandling.

Han hade vid något tillfälle sagt att det skulle vara fint att få en bakelse i eget namn. Det finns ju Runebergs tårta, Alexandersbakelse, Svinhufvudstårta så varför inte Dr Hellenbergs bakelse?

Då lovade jag att om han kommer så långt att han disputerar och blir doktor så lovar jag att jag skall göra en egen bakelse åt honom och jag lovade att den också skall komma i någon tidning. Så jag började planera och pröva mig fram med att komponera en egen bakelse på ingredienser Timo tycker om: Calvados, Punch, honung. Han tycker om morotsbakelser så det var också en utgånspunkt. Bakelsen hade olika variationer tills den sen sist och slut fick sitt slutliga resept.


Ja så kom den stora dagen när disputationen skulle äga rum. Receptet var färdigt och nu gällde det att få någon att publicera det, och HBL var den som tog kontakt och sade att historien jag skrivit om tillkomsten var så intressant att de ville träffa mig och publicera receptet. Samma dag som disputationen och karonkkan var så fanns bild på mig och bakelsen i HBL och receptet och berättelsen. När gästerna kom till karonkkan så sade de att de hade läst i HBL att de skall bli bjudna på Hellenbergs bakelser!

2 ägg
2 dl socker vispas pösigt tillsammans
1,5 dl vaniljkvark
1,5 dl punsch blandas i äggskummet
blanda
3 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
3 tsk bakpulver
häll i ägg-kvark blandningen och sist 150 g smält smör.
Bred ut kaksmeten på en ungnsplåt och grädda 25 min i 200C

Glasyr:

75 g osaltat smällt smör
1/2 dl calvados
250 g pudersocker
blandar och hälls på den avsvalnade kakan
garnera med hackade hasselnötter och honung.

Gör gärna hjärtformade bakelser med pepparkaks form.

Servera till kaffe, tea eller skumvin.

Eller varför inte använda Hellenbergs bakelsens botten och fylla med rabarbesylt, blandat; citron färskost + vanilj kvark + vispad grädde, ovanpå samma och garnera med jordgubbar och blåbär.


eller gör en sockerkaks botten:

Vispa 4 ägg med 3 dl socker, vitt och pösigt
blanda 1,5 dl potatismjöl + 1,5 dl vetemjöl + 3 tsk bakpulver. Blanda ordentligt med fingrarna eller kör genom en sil. Blanda om vartannat 6 msk hett vatten och mjölblandninge i de vispade äggen.

Grädda i ugn 200 C ca 40 min. Känn med sticka att kakan är genomgräddad. Öppna inte ugnen under gräddningen för då faller kakan ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Oreo ostkaka

Oreo ostkaka Pajbotten: 22 st oreokex 50 g smör Fyllning: 450 g philadelphiaost 4 dl vispgrädde 2 dl florsocker 2 tsk vaniljsocker 16 st ore...