torsdag 19 januari 2012

Matilda ärtsoppa eller Creme Ninjon

Jag har aldrig tyckt om riktig ärtsoppa. Men när det blir fastlag så MÅSTE man ju äta ärtsoppa och punch! Tur att jag hittade reseptet på Creme Ninjon.

Första gången jag gjorde ärtsoppan så var när jag ordnade för vänner fastlagsjippo i Suna på min gård. Vi åt varm ärtsoppa, drack uppvärmd punsch och åt till efterrätt hemlagade fastlagsbullar med grädde och mandelmassa. Vi hade en liten backe där utanför där vi kunde åka pulkka.

Jag älskar att ordna fester och hittar jätte gärna på någon orsak eller ett tema att ordna till.

Gourmet ärtsoppa: (ca 4 pesoner för den är namm...)

2 salott lökar (men vanliga går också bra)
1 klyfta vitlök

skärs i bitar och fräses i
50 g smör tillsammans med ca
700 g djupfrysta ärter *behövs till soppan 1 kg
tillsätt
1-2 mjöliga potatisar i bitar skurna
1/2 l hönsbuljong och
låt koka ca 15 min
blanda med mixer till en krämig soppa.
tillsätt ca 300 g dj ärter *
blanda med mixern
krydda med
salt och vitpeppar
just före servering tiillsättes
4 dl löst vispad grädde och
1/2 dl champagne
1/2 dl sherry


om du serverar färdigt i portioner så kan du ännu garnerna soppan med kaviar eller lax rom och en klick grädde och några citronmelissa blad

Serveras med värmd punch och Tattinger Brut Reserve Champagne. ( :)  kan nog ersättas med ett torrt skumvin)













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Oreo ostkaka

Oreo ostkaka Pajbotten: 22 st oreokex 50 g smör Fyllning: 450 g philadelphiaost 4 dl vispgrädde 2 dl florsocker 2 tsk vaniljsocker 16 st ore...